fredag

Recept på lasagne från kokboken Stora Köksskolan, men gjort på Billigt och bras vis

Till ca 6 pers
Ugnsvärme: 225 grader
  • Lasagneplattor
  • Ost, vad ni har hemma

Köttfärssåsen
  • 400 g köttfärssås
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • Lite rotfrukter, brukar använda 2 morötter
  • 7 msk tomatpuré
  • 1/2 krm peppar, 1 tsk salt, 1/2 tsk timjan
  • 5 dl grönsaksbuljong
Bechamelsåsen
  • 3-4 msk smör
  • 5 msk vetemjöl
  • 5 dl mjölk
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar
Köttfärsen: Om ni är två i köket kan den ena göra såsen medan den andra fixar köttfärsen.
Stek köttfärsen, hacka samtidigt lök och rotfrukter, tillsätt när köttfärsen är färdig stekt. Lägg i resten, koka i 10 min.

Såsen: Smält smöret, peppra, vispa ner mjöl. Låt det värmas lite, men bränn inte.
Koka upp mjölk och grädde, vispa mycket, ha ej för hög värme. Späd mjöl och smör blandningen med vätskan. Koka tills den är fint tjock, ca 5 min.

Varva sedan köttfärs, vitsås och lasagneplattor. Jag brukar tillsätta lite extra timjan mellan lagren. Se till att plattorna är täckta så att de inte blir torra. Riv över 2 dl ost överst eller vad ni tycker är gott. Ställ i ugnen på 30 min i 225 grader.

Jag brukar göra dubbelt så mycket och frysa in. Det behövs en sallad till för den är mäktig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar