söndag

Recept: Skumtomtefudge och Hasselnötspraliner,"Baci"


Jag har bakat julgodis idag och det var jobbigare än jag trodde att det skulle vara. Tur är väl att julen bara är en gång per år. Väldigt pilligt och kladdigt blev det, det är svårt att hålla sig från att äta chokladen så nu är jag speedad till tusen på allt socker. Det översta receptet har jag hittat på Monika Ahlbergs härliga blogg. Det är väldigt, väldigt sött, gillar du det är detta för dig. Det andra receptet, som är en enorm pleasure dome, hittade jag på coops sajt men jag vet att det kommer från Johanna Westmans bok om julgodis.

Skumtomtefudge (Jag har ändrat lite i recepten)
ca 25 st
  • 10 st skumtomtar
  • 2 dl socker
  • 1 dl grädde
  • 50 g smör
  • 100 g vit eller mörk choklad

Klipp skumtomtarna i små bitar. Koka upp allt utom chokladen tills det har smält. Blanda i chokladen och rör tills det blir en blank tjock smet. Häll upp i en smord form, klipp sedan små bitar av skumtomtarna och dekorera fudgen, låt svalna och skär upp i bitar. Det blir fint om du lägger dem i små formar. Förvara svalt.

Hasselnötspraliner, "Baci"
ca 20 st

  • 150 g mjölkchoklad eller 70 %, vad ni gillar bäst
  • 1 dl hasselnötter
  • 100 g Nutella
  • ca 20 folieformar
Smält chokladen i vattenbad. Spara en fjärdedel och klicka resten i formarna. Rosta nötterna i en torr panna, gnugga sedan i en handduk så att skalet lossnar. Spara 20 hela nötter och hacka resten smått. Ett tips är att lägga nötterna i en påse som du sedan bankar med en hammare. Smält Nutellan och blanda med nöthacket. Klicka blandningen i formarna och lägg en nöt i varje form. Skeda resten av chokladen ovanpå. Förvara svalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar