onsdag

Recept: Vegetarisklasagne med keso och spenat

Igår lagade jag vegetarisk lasagne med keso och spenat. Jag har aldrig gjort det förut, det var riktigt gott och enkelt. Perfekt att ha i matlådan!
Jag har tagit receptet från Alltommat, min favoritreceptsajt, men jag har ändrat det lite.

ugnsvärme 225 grader
till ca 4 pers
  • 250 g lasagneplattor (jag använde spenatplattor)
Tomatsås:
  • 1 st gul lök, finhackad
  • 2 st vitlöksklyftor, finhackade
  • 1 msk olivolja
  • 800 g krossade tomater, i burkar
  • 2 msk tomatpuré
  • 1,5 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 1 tsk oregano
  • 1 tsk basilika
  • 2 krm paprikapulver, gärna stark
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 2 msk mjöl (så att det blir tjockare)
Hacka lök och vitlök, stek i olivolja. Häll över resten, krydda och koka i ca 10 min.

Spenatröran:
  • 375 g spenat, fryst och hackad
  • 500 g keso, i stor burk
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 50 g parmesan, riven färsk (behövs inte, ganska dyrt)
  • 100 g ost, riven (ost ska man ha mycket av, då blir det gott!)
Tina spenaten i en kastrull, lägg över allt annat, klart.

Varva tomatsåsen, spenatröran och osten. Lägg mest ost på toppen. In i ugnen i ca 25 min.
Servera med en lättöl och ett avsnitt Gossip girl.

1 kommentar:

  1. Låter sjukt gott!
    Jag älskar lasagne, och jag älskar spenat.. blir perfekt för mig då med andra ord. Tack!

    SvaraRadera