fredag

Recept: Havrekakor - Lätta att göra och bra för matkontot

Idag gjorde jag havrekakor, enklare kakor att göra har jag aldrig stött på. Billiga ingredienser är det också. Supergoda att smula över vaniljglass. Mums!

Ugnsvärme 175 grader
Ca 15 stora, eller 30 små
  • 200 g smör
  • 2 dl socker
  • 3 dl vetemjöl
  • 3 dl havregryn
  • 1 tsk bikarbonat
  • ev 1,5 dl russin (jag körde utan)
Smält smöret, blanda de andra ingredienserna, rör sen ihop allt till en deg. Lägg bakplåtspapper på plåten, rulla till små bollar, platta till med en gaffel. In i ugnen i 10-12 minuter. Jag gjorde ganska stora bollar, nästa gång gör jag nog mindre och använder två plåtar. Sen kan man smälta lite choklad och doppa halva kakan i om man vill, det blir ännu flottigare!

1 kommentar:

  1. Guuud va goda kakor, jag bakade dom precic innan! Ska ha nåra tjejkompisar hem på fika ikväll, men risken finns att jag kanske råkat äta upp kakorna tills dess...

    SvaraRadera